Efficiëntie

23 mei 2022 - Panagiouda, Griekenland

Lieve allemaal,

Sinds een week ben ik weer terug op Lesbos. Het was fijn om na Roemenië weer even in Nederland te zijn en om veel van jullie even gezien te hebben. Maar het is ook goed om weer op Lesbos te zijn. Het voelt alsof ik na twee maanden weer thuis ben. Het is wel even wennen, want er is de afgelopen twee maanden uiteraard veel veranderd. Er zijn zo'n zevenhonderd mensen uit het kamp vertrokken. We zitten nu op ongeveer duizend mensen. Het aantal mensen die nieuw aankomen is recentelijk wel wat toegenomen.

Ik kreeg de tip om naast de nieuwsbrief die eens in de twee maanden verschijnt hier ook wat vaker kleine verhalen en voorvallen te delen, dus ik ga proberen om dat wat frequenter te doen.

Vandaag is de politie en de beveiliging bij de ingang begonnen met ieder persoon die naar binnen gaat in een logboek te schrijven. Ze hadden dat gelukkig van tevoren aan ons doorgegeven, waardoor iedereen wat eerder bij de poort was en nog steeds op tijd was. Wat we niet wisten is dat ze ons ook weer 'afstrepen' als we het kamp uitgaan. Bedenken jullie even dat onze organisatie alleen al dagelijks zo'n zestig mensen in het kamp heeft, die allemaal rond dezelfde tijd aankomen, tegelijk met mensen van andere organisaties. Dat betekent dat ze van al die zestig + mensen de identiteit controleren, op een tablet checken of die persoon inderdaad toegang heeft, en vervolgens de naam, organisatie en het tijdstip in het PAPIEREN logboek schrijven. Dat gaat nog redelijk snel. Maar bedenk nu even dat al die zestig mensen er ook allemaal tegelijk weer uitgaan. De badges worden weer gecheckt, en dan gaat het PAPIEREN logboek open en wordt er pagina voor pagina gekeken waar ergens jouw naam staat. Ik zal wel van generatie Z zijn, (wij zijn opgegroeid met telefoons, tablets en computers), maar ik heb hier toch echt een mening over.

We zullen zien hoelang ze dit volhouden, meestal duren dit soort 'maatregelen' enkele dagen, maar de tijd zal het leren.

1. Alette Boogaard:
    23 mei 2022
    Ha Nadine, leuk om zo snel al wat van je te horen.Mooi verhaal van een tenenkrullende ervaring. Heel invoelbaar ;)