Een nieuw stekkie

19 april 2021 - Panagiouda, Griekenland

Lieve allemaal,

Inmiddels ben ik weer anderhalve week aan het werk. Ik moest even terugzoeken hoe lang het precies was, want het voelt alsof ik alweer maanden aan het werk ben. Er gebeurt hier iedere dag zoveel.

Veel is er veranderd sinds ik weer terug ben. De meeste vrijwilligers die er waren toen ik wegging, zijn inmiddels ook vertrokken en het team is voor een groot deel nieuw. Het is heel leuk om weer allemaal enthousiaste, toegewijde mensen te ontmoeten!

Maar eerlijk is eerlijk, in het begin kostte het me wel een beetje moeite om te wennen. Ik kende lang niet iedereen meer in het team, ik leef in een nieuw appartement met een nieuwe huisgenoot, Verena, die ik nog niet kende en ik moest weer een beetje mijn plek vinden in het team.

Had ik jullie trouwens al verteld over mijn appartement?

Toen ik in februari besloot dat ik voor lange termijn op het eiland wilde blijven had ik een nieuwe, permanente plek nodig. Ik legde het in mijn gebed aan God voor en vroeg of Hij wilde voorzien in een fijn plekje. En ik zei toen ook: als ik geen appartement kan vinden, zal ik dat accepteren als het teken dat het niet Gods plan is om langer te blijven. Actief ging ik op zoek naar een appartement. Na een paar weken kreeg ik een berichtje van Verena, dat zij voor een jaar naar Lesbos zou komen en nog op zoek was naar een appartement. We besloten samen verder te zoeken naar een appartement. Dat bleek echter niet zo gemakkelijk als gehoopt. De weken gingen voorbij en overal liepen we tegen dichte deuren aan. Het moment dat ik naar Nederland zou gaan kwam dichterbij en we hadden nog steeds niets gevonden. Ik heb regelmatig gedacht: 'Het zal toch niet zo zijn dat God toch wil dat ik terugkeer naar Nederland'. Eén week voordat ik terugging naar Nederland appte ik nog één laatste persoon die ons misschien zou kunnen helpen. Binnen vijf minuten had ik een antwoord terug: hij wist nog wel een appartement en ik kon de volgende dag langs komen om het te bekijken. Twee dagen voordat ik naar Nederland vloog verhuisde ik naar mijn nieuwe appartement. En we hebben zoveel meer gekregen dan wat we eigenlijk nodig hebben. Het is een prachtig appartement met een nieuwe badkamer en keuken, twee grote slaapkamers, een balkon, een grote, gedeelde tuin met zwembad (!) en binnen een minuut sta ik op het strand. Elke keer als ik de zon zie opkomen vanuit mijn raam of vanaf het balkon bedenk ik weer hoe goed God is.

Liefs,

Nadine

1. Maaike Blok:
    8 mei 2021
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Bijzonder om je verjaardag op Lesbos te vieren.
    We wensen je een goed nieuw levensjaar toe maar bovenal de nabijheid van de Heer toe daar waar je zo'n mooi werk mag doen.
    Hartelijke groet en we kijken uit naar de verhalen.
  2. Nadine Bosland:
    10 mei 2021