Hanan

6 januari 2021 - Mytilini, Griekenland

Lieve allemaal,

Als eerste, allemaal heel erg bedankt voor de grote betrokkenheid bij de verkoop van de kerststollen en -staven! De opbrengst is groot. Ik hoop dat ze gesmaakt hebben! Ook dank aan alle chauffeurs die geholpen hebben bij de bezorging, jullie zijn geweldig!

Sinds oudejaarsdag mogen we weer het kamp in. Het voelt goed om weer met het hele team bij elkaar te zijn en weer aan het werk te zijn onder de vluchtelingen.

Sinds kort heb ik bijzonder contact met een Syrische familie in het kamp. Hanan is getrouwd en moeder van vier jonge kinderen. Ik heb haar leren kennen toen ze, in de stromende regen, bij ons om een tarp kwam vragen, omdat de zijkanten van haar tent niet waterdicht waren. Ik kon haar niet helpen, maar ging mee naar haar tent om te kijken hoe erg het was en om te zien of ik iets anders voor haar kon doen. Ze was behoorlijk boos op dat moment omdat ik haar geen tarp kon geven, maar ze bood me toch een kopje thee aan en vertelde me wat over haar situatie. Ze spreekt goed Engels, dus dat maakt het contact makkelijk. Ze woont nu ruim een jaar op Lesbos. Haar man is hartpatiënt en lichamelijk niet sterk. Hij vertelde me dat hij liever terugging naar Syrië om daar te sterven dan om hier in een lekke tent in de modder te leven. Ze vertelden dat ze zich als dieren behandeld voelden.

Ik had geen woorden om ze te troosten of ze hoop te geven. Wat kan ik zeggen? Het enige wat ik kan doen is mijn betrokkenheid en laten zien.

Sinds die keer kom ik er regelmatig. Hanan en haar man zijn vrolijke, liefdevolle en gastvrije mensen. Altijd als ik even langs loop om te vragen hoe het met ze gaat, nodigen ze me uit om mee te eten of een kopje thee te drinken. Ze vertelden me dat ze me als een zus zien en dat ik hun huis als mijn huis moet beschouwen.

Wat ben ik blij met zulke waardevolle contacten. Hoewel ik deze mensen vaak niet kan geven wat ze nodig hebben, bieden ze me toch hun vriendschap aan. En die beantwoord ik heel graag.

1. Elf:
    7 januari 2021