Corona

29 mei 2021 - Panagiouda, Griekenland

Lieve allemaal,

Weer even een update vanaf een heerlijk zonnig eiland! Het is hier al behoorlijk warm, de dertig graden hebben we al een paar keer aangetikt. Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee, hoewel het soms wel wat zweterig is, maar voor de mensen in het kamp is het niet makkelijk. In het hele kamp staan welgeteld drie bomen, verder is er geen schaduw. De tenten staan de hele dag in de volle zon. Als je ooit gekampeerd hebt in de zomer weet je hoe warm het dan is in een tent.

Op het moment is het wat wij noemen rustig in het kamp. Er staan heel wat grote verhuizingsprojecten op de planning, maar vooralsnog zijn die steeds uitgesteld. Uiteraard is er nog steeds van alles te doen. We hebben nu sinds een paar weken ISO boxen in het kamp, waar de meest kwetsbare mensen in gehuisd worden. We krijgen dagelijks verzoeken van mensen die graag naar zo'n ISO box willen, wat erg begrijpelijk is. Helaas hebben we er lang niet genoeg voor iedereen, waardoor we veel mensen moeten teleurstellen.

Sinds een paar weken is corona wijdverspreid in het kamp. Op het moment hebben we zo'n 80 positief geteste mensen in de quarantaine zone zitten. Het vermoeden is dat er nog veel meer mensen met corona in het kamp zijn, alleen mensen zijn bang om zich te laten testen. Als je positief test wordt je meteen naar de quarantaine zone overgebracht. Je moet dan maar hopen dat je leuke buren hebt die op je spullen passen en voorkomen dat je spullen en palletjes uit je tent worden gestolen. Daarnaast is de quarantaine zone een klein gebied, die je onder geen beding mag verlaten. Verveling slaat dus snel toe. De quarantaine levert echter ook weleens hilarische situaties op. Het is redelijk makkelijk om te 'ontsnappen', omdat het hek om de quarantaine zone wat aan de lage kant is. Wanneer iemand in een rubbhall positief test, moet de hele kamer in quarantaine. Wij schroeven dan de deur van de kamer dicht, om te voorkomen dat spullen en matrassen eruit gestolen worden. Een jongeman kwam bij ons infopoint om te vragen of we zijn deur weer open konden schroeven. Zijn quarantaine was voorbij en hij wilde graag weer naar binnen. Ik vond het wat opvallend dat hij als enige van zijn kamer uit quarantaine mocht, dus besloot toch voor alle zekerheid even na te vragen of het inderdaad wel de bedoeling was dat hij weer naar de rubbhall ging. Ik stuurde een appje naar de quarantaine coördinator en dertig seconden later werd ik gebeld: 'Zorg dat deze man bij jullie infopoint blijft, de politie is onderweg om hem weer op te halen'. Inmiddels zijn er twee bankjes en afdakjes tegenover het quarantainegebied neergezet, waar 24/7 een politieagent zit, om te voorkomen dat mensen over het hek springen. Ik begrijp dat het nodig is dat positief geteste mensen in quarantaine gaan, maar op deze manier heeft het wel erg veel weg van een gevangenis.

Corona heeft het werk in het kamp wel weer wat ingewikkelder gemaakt. Alle activiteiten zijn opgeschort. Dat betekent ook dat de kinderen niet meer naar school kunnen. Nu hebben wij een ontzettend creatieve schoolcoördinator, die een alternatief heeft bedacht. Het schoolteam gaat nu de tenten van alle leerlingen langs en geeft hen daar huiswerk. Ze kijken dan ook meteen het huiswerk van de vorige keer na en lezen soms nog een verhaaltje voor of doen een knutselwerkje. Hierbij gaan ze niet naar binnen in de tent, maar blijven ze buiten zitten, om te voorkomen dat je dicht op elkaar in een tent zit. Dit levert geweldig situaties op: van buurkinderen die mee luisteren tot klappende en juichende buren voor een leerling die zijn huiswerk foutloos had gemaakt.

Tot nu toe heeft corona niet binnen het team toegeslagen. Willen jullie meebidden dat dat zo blijft en dat we ons werk voort kunnen zetten?

Liefs,

Nadine

1. Elf:
    30 mei 2021
    Weer interessant om te lezen Nadien! Super leuk dat initiatief van de schoolcoördinator waarbij het schoolteam langs de kinderen gaat, dat lijken me waardevolle momenten :D
    De ontwikkelingen met corona zijn wel echt zorgelijk! Veel sterkte en succes met alles, en inderdaad hopen en bidden dat er geen mensen van het team ziek worden!
    Liefs, Elf